mandag 16. november 2009

Bildeanalyse "Gargantua" av Honoré Daumier 1831




Garantua er et av Honoré Daumiers mest kjente verk. Det ble laget i 1831 og skal vise det store klasseskillet og kongens store makt. Daumier måtte sitte seks måneder i fengsel pga. dette...

Hva er det vi ser ?

På bildet kan vi se en tykk mann som tydelig er fra den øvre klassen i samfunnet. Mannen er nemlig kong Louis-Philippe, den siste kongen som fikk styre Frankrike. Vider på bilde kan vi se disse stakkarslige menneskene som omtrent forer kongen med alt maten de eier. De fattige menneskene ser veldig oppgitt ut, mens kongen bare sitter å nyter at han blir matet. Det er nok noen hjelpere til kongen som er ansatt på hoffet som mater han, og de står å venter på at bøndene skal kaste maten de har dyrket i kurvene slik at de kan bære dem inn i munnen til kongen. I bakgrunnen kan vi skimte en by og litt av slottet.

Hva forestiller bildet ?

Dette er en karikatur for å sette et komisk preg på hele situasjonen. Vi i dag synes jo at kongemakten på 1800-tallet var latterlig, og tydeligvis var det folk fra den tid også som syntes det. Selve navnet Gargantua betyr i seg selv gigant som er kjent for sin store kapasistet for mat og drikke. Dette ser vi illustrert i bildet. Oppsummert så forestiller bildet klasseskillet som var i Frankrike når kongene satt i sin maktposisjon. Man kan se hvor lett det var å leve godt som konge, og hvor slitsomt og tøft det var å leve som bønder og fattigfolk. Honoré Daumier har fått frem noen utryksfulle mennesker i bildet. Man kan lett se hva de føler og tenker om kongen og styremåten.

Hvordan er det malt ?

Bildet er et litografi, altså en grafisk metode. Det er et plantrykk der vann og fett skiller seg fra hverandre og bildet dannes. Det blir trykket flere eksemplarer. Bildene ble opprinnelig tegnet på litosteiner, og det gjør de fortsatt. Også metallplater og spesiell film blir også tatt i bruk i dag. Dette litografiet er mest sannsynlig laget på en litostein.

Hvilke formale virkemidler har kunstneren brukt ?

Som tidligere nevnt, er dette en karikatur av kongen. Dette gjør hele bildet ganske komisk. Det fører til av vi kan se hele situasjonen som ganske så komisk og le av det. Daumier latterliggjør kongen og de forvirra hjelperene hans. Ved karikaturer får man virkelig frem det spesielle i personer. Selve hovedtrekkene til "typen" viser tydelig. Kongen er stor og folkene er små, og dette viser også at kongen faktisk var stor, riktignok ikke fysisk, men makten hans var stor, og folkene var ubetydelig politisk, men betydelige for å skaffe mat.  Bildet er laget i gråtoner. Dette viser hvor grått og trist livet til de fattige bøndene var og hele situasjonen var sørgelig. Hadde det vært i farger, og spesielt litt sterke farger ville situasonen vært kraftig annerledes. Daumier får alstå frem et fremragende utrykk ved sitt fargevalg.

Hvordan henger bildets motiv og utforming sammen med den perioden bildet ble lagt i ?

Bildets motiv henger sammen med klasseskillet og revolusjon i Frankrike. Det er kjent at det var et utrolig sprang mellom bønder, adelen og de geistlige. Var du født som bonde, var det ingen vei ut. Det var rett og slett utrolig vanskelig å klatre oppover på rangsstigen. Adelen og kongen hadde det derimot lettere. Adelen var utdannede, de slapp å betale skatt og den sosiale statusen gikk i arv. Kongen levde som en gud. Han fikk alt han ville, og bestemte alt. De kongelige levde et liv i overdådig luksus. Men etterhvert begynte folk å gjøre opprør mot styresmaktene, og det er slik den franske revolusjonen kommer på banen. Etter hvert ble kongehuset styrtet og en folkevalgt president ble valgt til makten. Et demokratisk samfunn oppsto. Bildet illustrer altså dette med at kongen sitter å får alt som bøndene må slite med å dyrke mat og goder til han. 

Hvilken stilretning kan vi plassere bildet i ?

Gargantua er et realistisk bilde. Det illustrerer det virkelige liv. Det er motiver som motsier alt romantikken viste, for romantikken ville illustrere skjønnheten i samfunnet, mens realismen derimot viser det motsatte, altså sannheten, og den var ikke alltid like vakker. Realismen hadde sitt utspring i Frankrike på 1800-tallet, spesielt i Paris. 

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar